Hur blir jag marknadschef för ett skivbolag?
Funderar du på hur man blir marknadschef på ett skivbolag? Då har du kommit rätt. Här nedan kan du läsa mer om hur skivbolagen styrs och vad som krävs för att bli en marknadschef eller skivbolagsledare i musikbranschen.
Varje skivbolag arbetar på olika sätt men överlag kan man säga att det finns vissa strukturer som finns på många skivföretag. Givetvis kan arbetsbeskrivningarna variera beroende på skivbolagets interna regler, men marknadschefen leder oftast den del av skivbolaget där man tar hand om reklam, budget och den juridiska rådgivningen. Det innebär alltså att man som marknadschef eller skivbolagsledare oftast har på sig olika hattar i sin roll som chef då det krävs att man är mångsidig och utför många olika uppdrag. Oftast har dessa personer även ett starkt inflytande i musikindustrins kultur då de är ledande i marknadsrollen och vet vad som krävs för att artister ska kunna generera pengar för skivbolaget.
Beroende på vilken position du är ute efter finns det många positioner som kan locka utöver marknadschefsrollen. Om du exempelvis är mer intresserad av ekonomi finns det ekonomichefer på ett skivbolag medan andra arbetar med att lansera artister eller arbetar på en global strategi för skivbolaget. Den gemensamma nämnaren är att dessa chefer måste vara bra på administration och personal då de kommer att jobba med ett stort antal personer i rollen som chef.
För dig som vill bli marknadschef är det viktigt att ta reda på vilken typ av företag du vill jobba för, då ett stort skivbolag styrs på ett väldigt annorlunda sätt än vad ett mindre indie-bolag gör. Om du jobbar för ett skivbolag som Warner Brothers kommer du att jobba med en stor budget men samtidigt ha väldigt restriktiva regler då du kommer jobba i ett globalt företag. Väljer du däremot att jobba för ett mindre företag har du fler friheter men restriktiv budget. Oavsett vilket företag du väljer att jobba för, måste du ha ett öga för kommunikation och marknadsledning.